Startsida
Lokala trafikföreskrifter
Dispensinformation

Villkor
Generella dispenser kan efter prövning ges till på platsen etablerade företag som för sin verksamhet är beroende av ett motorfordon för täta och regelbundna materialtransporter. Transportbehovet skall vara av den arten att det förutsätter kontinuerlig tillgång till ett eget fordon och inte kan lösas genom t ex. samutnyttjande, inhyrning eller på annat sätt. Vid mera sällan återkommande eller enstaka transportbehov kan tillfälliga dispenser ges.

Dispensen gäller endast under förutsättning att angivna målsättningar och villkorsföreskrifter iakttas.

Dispensen innebär inte undantag från andra bestämmelser i trafikförordningen och med stöd av denna meddelade lokala trafikföreskrifter såvida inte detta särskilt angivs.

Det åligger dispensinnehavaren att informera fordonsförare och andra personer som medverkar vid transportens utförande om vad som föreskrivs i denna dispens.

Samtliga för dispensen utfärdade dokument och registreringsbevis skall vid färd medföras och vid anmaning uppvisas för polisman, vägföreningsrepresentant och personal på bilfärjan.

Tillfälliga dispenser behöver inte sökas för besökande fordon med fordonsvikt < 3,5 ton som ska framföras mellan närmast lämpliga väg till lastplats samt åter till bilfärja inom ett dygn. För andra transporter ska dispens sökas.

Företagsbil < 3,5 ton: retur inom ett dygn= ingen avgift
  retur efter ett dygn= 1 avgift

Tung lastbil > 3,5 ton: retur inom ett dygn = 1 avgift
  retur efter ett dygn = dubbel avgift

Avgiften bestäms årligen av Donsö vägförenings årsstämma, för närvarande 950 kr.

Donsö Vägförening
Källebacken 29
430 82 Donsö

donsovagforening@gmail.com

Ansökningsblankett för tillfällig dispens

Obs! Använd Adobe Acrobat Reader för att fylla i och spara formuläret som pdf.